Педагогічна скарбничка

1 клас
Предмет – математика
Мета:                ознайомити учнів з числом і цифрою 10.

Пояснити утворення числа 10 додаванням 1 до попереднього числа. Навчити користуватися кількісними і порядковими числівниками в межах 10, розкрити співвідношення між числом 10 і попереднім числом, вчити складати за одним і тим самим малюнком два приклади, вправляти дітей у порівнянні чисел. Вчити групувати предмети і сприймати число 10, розвивати логічне мислення учнів, пам'ять, уважність, спостережливість. Виховувати любов і бережне ставлення до природи, охайність, любов до України та її оберегів.

Обладнання:
індивідуальні картки, ілюстрації, макети квітів, математичне віяло
Тип уроку:     комбінований
Форма уроку: урок-віночок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми повторимо вивчений матеріал про цифри і ознайомимося з числом і цифрою 10.
Надворі зима, а ми здійснимо мандрівку у казкову країну квітів — постійних супутників нашого життя. Вони на клумбах, у кімнаті, на вишиваних рушниках, скатертинах. Ними розмальовували печі, стіни оселі. А ще квіти — на нашому національному одязі. (Показує плахту, корсетку, сорочку, спідницю, віночок.)
І сьогодні на уроці ми будемо з вами плести віночок. Віночок — це плетене коло із квітів, листя, гілок. Український віночок — не просто краса, а й оберіг. Цей звичай — плести віночки — прийшов до нас із давнини.
ІІ. Повторення вивченого. Розумова розминка
-          Діти, покажіть на віялі число, наступне за числом 2. (3)
-          У якому віці дівчатка починали носити віночок? (Перший віночок для трирічної доньки плела мама — вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашку.)
-          Покажіть число, яке передує числу 5. (4) А ось такий вигляд мав віночок для чотирирічної дівчинки: на ньому з'являлися безсмертники і листочки яблуні.
-          Покажіть, яке число знаходиться між числами 5 і 7. (6)
-          Покажіть, сусідами якого числа є числа 6 і 8. (7)
Слововчителя. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночки із 7 квіток. І ми з вами вплітатимемо у наш віночок по одній квіточці, виконуючи по одному завданню.
Усний рахунок.
-          Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь, з якої квіточки ми розпочнемо плести віночок.
Стоять у полі сестрички — жовте очко, білі вічка. (Ромашка.)
-          У пелюсточки квітки потрібно вставити цифру так, щоб у сумі з даним числом було 9. Тоді ми вплетемо ромашку у віночок.
-          Вплітаємо першу квітку — ромашку. А що вона означає у вінку? (Ромашка — це символ доброти.)
-          Відгадайте цю загадку і назвіть квітку.
Колоситься в полі жито.
Там знайшов я синю квітку.
Квітка пишна, чарівна,
Та, на жаль, — бур'ян вона. (Волошка.)
-          Правильно. Відкриваємо волошку.
-          Що означає волошка у вінку? (Волошка — це символ краси і величі неба.)
-          А зараз пограємо.
Гра називається «Сон». Заплющіть очі і покладіть голівку на ліву руку (ніби спите), а праву руку поставте на лікоть і на пальчиках показуйте відповіді на задачі, які я читатиму.
4 ромашки і стільки ж безсмертників. (4)
2 маки і 3ромашки. Скільки всього квітів? (5)
У віночку 5 любистків, а маків на З менше.
Скільки маків? (2)     
У віночку 1 барвінок, а волошок на 4 більше. Скільки волошок? (5)
Дівчинка читає уривок із букваря «Материнка», с 118, «Віночок».
-          Коли цвітуть ромашки й волошки, дівчатка плетуть собі віночки. Славні віночки виходять. Першого вересня вся школа проводжає першокласників на перший урок. Старшенький хлопець і дівчина тримають у горі віночок із колосків жита і пшениці, перев'язаний жовтими й синіми стрічками. На уроці хлопчики й дівчатка беруться за руки й стають у коло віночком. Віночок — це коло найдружніших, найспівучіших дітей.
-          Діти, давайте і ми з вами станемо у коло, віночком, і відпочинемо.
Фізкультхвилинка. Діти стають у коло.
І на лузі, і в садочку,
І у полі, і в лісочку —
Скрізь у закутках природи
Водять квіти хороводи.
Ніби танець квіточковий,   
Наш віночок веселковий.
-          Відгадайте загадку про ще одну квіточку у віночку.
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив —
Його не займає. (Барвінок.)       
-          Ось і у нашому віночку з'явився барвінок. Для чого вплітають барвінок у віночок? (Він — символ життя. Барвінком лікують застуду.)
Математичний диктант
-          Попрацюємо у зошитах.
На дошці у квітках барвінку записаний ряд чисел. Розгляньте числа у барвіночках і запишіть пропущені: 1,..., З,..., 6,..., 8,9.
-          До 2 додати 1.(3)
-          5 збільшити на 3. (8)    
-          Тетянка поливала грядку. Там росло 4 квітки. З вона полила. Скільки ще їй залишилося полити? (1)
-          А це загадка про яку квіточку?
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)
-          Вплітаємо калину — символ краси і дівочої вроди, символ України вродливої нашої. Чути стукіт...
-          Хтось стукає. Що за гість до нас завітав?.. У гості приходить Нулик Десяткін.
-          До нас завітав незвичний кмітливий гість — Нулик Десяткін.
Нулик.
Я число, що зветься Нуль,
Знають мене всюди.
Відніми мене, додай —
Що було, те й буде.
-          Чому тебе називають Нуликом Десяткіним?
-          Тому, що я люблю утворювати десятки.
-          Сідай, Нулику Десяткін, і навчайся з нами.
ІІІ. Сприймання та осмислення нового матеріалу. Ознайомлення з числом і цифрою 10.
Робота з підручником (с. 33).
-          Порахуйте на верхньому малюнку, скільки літає бджілок? (10)
-          Подивіться на малюнок з намистинками і поясніть, як утворили число 10. (До 9 намистинок додали ще 1, стало 10.)
-          Яке число більше? Чому?
-          Число 10 записують двома цифрами: одиницею і нулем. Цифра нуль схожа на букву О. 10 пишемо у двох сусідніх клітинках близько одна до одної. Написання рядка цифри 10. Написання цифр від 1 до 10. (Учень коментує.)
Написання цифр від 10 до 1 — самостійно. Розгадування ребуса.
ЛЮБИ 100 К
-          Розгадайте ребус і ми вплетемо ще одну квіточку в наш віночок. (Це любисток.)
-          Що ви знаєте про любисток? (У країні люблять любисток за його пахощі та лікувальні властивості.)
Порівняння чисел (по лінійці).
-          А ще у віночок вплітають цвіт яблуні — символ материнської любові.
-          Подивіться на ряд чисел і скажіть, яке число у ньому найбільше?
-          Назвіть числа, менші від десяти.
-          Чому вони менші?
-          А зараз відпочинемо.
Фізкультхвилинка.
Щира пісенька у нас
Про веселий перший клас
І звучить вона так виразно і дзвінко,
Щоб віночок доплести
І всім радість принести,
Посміхнись і ти до нас,
Фізкультхвилинко.
Робота з геометричним матеріалом
-          Відгадайте ще одну загадку і ви дізнаєтесь, яку квіточку теж вплітають у віночок.
Стоїть півень на току в червоному ковпаку. (Мак.)
-          А що означає мак? (Це символ боротьби українського народу за волю.)
На дошці малюнок, на якому зображені різні геометричні фігури, пронумеровані і з'єднані ланцюжком.
Хвилинка «Юні ерудити».
-          Ось ми і сплели віночок. Але його неможливо уявити без стрічок.
-          Розкажіть, будь ласка, що ви дізналися про число 10, і ми розкриємо стрічки.
10 — це найменше двоцифрове число.
-          Світло-коричнева стрічка — це символ землі-годувальниці.
10 одиниць — це 1 десяток.
-          З обох боків від коричневої в'язали жовті стрічки — символ сонця.
10 пальців на руках,
10 пальців на ногах,
їх не треба рахувати —
Ви про це повинні знати.
-          За жовтими в'язали світло-зелені стрічки — символ весни, пробудження природи. Моїй сестричці 10 років. Від неї я дізналася, що 10 російською десять, англійською ten.
-          У 2-му класі ви вивчатимете англійську мову і теж багато чого дізнаєтеся.
-          Потім вплітали голубі стрічки — символ води, що напуває землю і все живе на ній. А мій сусід живе на вулиці у будинку № 10.
-          В'язали ще й білу стрічечку, кінці якої були розшиті сріблом і золотом. Ліворуч вишивали сон це, а праворуч — місяць. Довжина стрічок була такою, як зріст дівчини.
Дітям старшого віку треба лягати спати о 10 годині вечора.
-          Старші дівчата вплітали 12 квіток і виходив ось такий чудовий віночок.
Діти працюють з індивідуальними математичними наборами.
Додаткова робота в парах
-          Попрацюємо в парах. Дівчатка, викладіть у ряд всі кружечки і порахуйте їх.
-          Скільки кружечків у вас на партах. (10)
-          Покажіть, з яких двох чисел можна скласти число 10.
-          А ви, хлопчики, складіть по 2 приклади на віднімання від 10.
IV. Підсумок уроку
-          От і завершується урок, присвячений українському віночку. Квіти — це природа. Ми повинні спостерігати, вивчати, любити і берегти природу, як своє життя.
Діти, всі вирахували,
І співали, й танцювали.
Любі діти, гості шановні,
Побажать вам щиро хочу
Щастя і здоров'я,
Хай ваша доля квітне,
Як в українському віночку квіти.


1 клас
Тема.                Звук [м], буква «ем». Позначення його буквою Мм (ем). Крапка і знак оклику в кінці речення
Мета:             ознайомити учнів з артикуляцією звука [м];навчити пізнавати звук [м] у мовленому слові та букву М м у друкованому слові; формувати уміння читати прямі склади з буквою «ем» та вивченими голосними; вправляти в інтонуванні окличних речень; виховувати почуття любові до матері; формувати вміння проявляти почуття любові до рідних людей.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнки, абетка розрізна, фішки для звукових моделей
Тип уроку:      урок засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-гра     .
Хід уроку

І. Організаційний момент
Слово вчителя:Діти, ви почуєте зараз вислів і скажете, до якого уроку приготувались: «Читай з нами, читай як ми, читай краще нас!»
1.Привітання  
Спочатку сідають дівчатка, а потім хлопчики.
2.Психогімнастика
-          Діти, прийшла весна, сонечко почало яскравіше світити, стало тепло, ми зраділи! Покажіть як ви зраділи. Які чудові посмішки у вас.
Раптом налетів вітер, нагнав хмарок, вони сонечко заховали, нам стало холодно. Як ми затремтіли? Нам стало сумно. Як нам стало сумно?
Але хмаринки пропливли далі, сонечко з'явилося знов. І наші обличчя засяяли посмішками! Бачу, діти, хороший настрій уже є!
ІІ. Артикуляційно-слухові вправи
Фонетичнагімнастика. Знадобиться увага, ще раз увага!
Вимовити голосні звуки, дивлячись у люстерко [А, О, У, Е, И, І]
Вимовити злиття: АО,АІ, УЕ, ІУ, ОЕ, АУ, ІИ.
Розвиток фонематичного слуху
Приготуйте свої долоньки, плескайте в них тільки тоді, коли почуєте правильну вимову предмета, який зображено на малюнку. (Малюнки: мавпа, мило, малина, мед, ведмідь, мишеня)
-         Який звук часто повторюється в цих словах?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу -
1. Відгадування загадок
Сидить дівчина в коморі,а коса її на дворі.( Морква)
Солодкий і смачний , дуже полюбляє ведмедик. ( Мед)
2. Визначення наголосу у кожному слові-відгадці, поділ на склади, записуємо звукову модель слів
3. Спостереження за вимовою

4. Слово вчителя
Виділення першого звука у словах: морква, мед, мама,малина.
-          Діти, сядьте один проти одного І уважно дивіться на губи сусіда. Вимовляємо цей звук: губи міцно стулені, повітря потрапляє на перешкоду, поштовх повітря з голосом розриває губи, і ми чуємо звук [м].
Беремо в руки люстерко і повторюємо спосіб творення звука [м].
Пригадаємо, якщо при творенні звука повітря натрапляє на перешкоду, то такий звук є приголосний. Отже, звук [м] губний, тому що у творенні беруть участь губи, він завжди твердий, лише перед звуком [і] пом'якшується, дзвінкий, тому що у творенні цього звука приймає участь шум і голос.
Позначається він буквою «ем» – великою і малою М м.
5.Розучування чистомовки та скоромовки
Ма-ма-ма – Валя вдома не сама.
Ми-ми-ми – всі зростемо розумними
Мила митися не вміла,
Мила мило зрук не змила.
IV. Робота з підручником
1.   Розгляд предметних малюнків.
2.   Читання слів – схем, утворення злиття приголосний + голосний.
3.   Читання слів у стовпчиках.
4.   Скласти речення із словом мама.
5.   Бесіда « Найдорожча у світі людина!»
-          Хто вас, дітки, щиро й ніжно любить?
-          Як ви звертаєтесь до мама?
-          За що ви любите її?
-          Щоб ви подарували своїй мамі на день народження?
6.      Фізкультхвилинка
Дружно вправними руками
Допоможемо ми мамі.
Посуд гарно перемиєм
Витрем насухо, складем,
І при цьому не поб'єм.
Пил зітремо й підметемо –
Скрізь порядок наведемо.
7.      Розглядаємо малюнки.
8.Розповідь учнів за сюжетним малюнком.
9.Складаємо речення за схемами.
10. Речення з окличною інтонацією.
Слово вчителя. Речення, в кінці яких стоїть знак оклику, потрібно читати з більшою силою голосу.
V.      Гра «Чарівник»
1. Мама! (пошепки вимовляємо)
2. Мамусю! (голосніше)
3. Мамочко! (з наростанням голосу)
4. Мамо! (голосно, з окличною інтонацією)

VI.    Робота в друкованому зошиті
1.   Друкуємо букву М м.
2.   Заповнення звукових моделей.
3.   Розфарбовування малюнків.
4.   Пальчикова гімнастика.
5.   З розрізної абетки викласти слово МАМА.
VII. Гра « Любов у серці»
-          Сядьте вільно, розслабтесь, закрийте очі. Уявіть собі, що ви стали зовсім маленькими, сидите у мами на руках, вас ніхто не тривожить, вам зручно, спокійно, затишно. Ваше серце сповнюється любов'ю і добротою.
-          Хто найдорожчий для вас у світі?
Діти відповідають пошепки і хором: Мама!
VIII. Ліплення букви «ем»Мм з пластиліну
-          На що схожа буква «ем» ? (На гойдалку)
-          Чи однакові вони за формою? (Так , за формою вони однакові, але за розмірами різні.)
ІХ.Вирішення проблемного питання (метод «Мікрофон»)
Метод проводиться у формі бесіди:
-          -  На спів якої пташки схожий голос вашої мами!
-          -З якою квіточкою ви можете порівняти свою матусю?
X. Підсумок уроку
-          Що вам найбільше сподобалось на уроці?
-          Чому навчились на уроці?
-          Прочитайте слова з окличною інтонацією: Мамо!Матінко!Матусю!Неня!

-          Сьогодні, діти , ви молодці! Гарно попрацювали, а за плідну працю отримайтеемблеми маленьких усміхнених сонечок.



Тема:             Текст-розповідь. Складання розповіді за планом, опорними словами та власними спостереженнями на тему: «Моє село»
Мета:             повторити вивчене з теми «Текст»; розрізняти типи текстів; вчити складати тексти-розповіді за планом та власними спостереженнями;  
розвивати пам'ять, виразне читання, увагу, спостережли­вість, творчість; збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов до рідного села, бажання зробити його кращим, почуття гордості за Батьківщину; розвивати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами.
Обладнання:  карта України, презентація фільму «Моя маленька батьківщина»; фотовиставка «Екскурс в минуле»; квіти, сердечка, пісня «Деревце роду».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добридень, шановна родино! Ні я не помилилася, сказавши саме так, бо думаю, що цей урок – ще одна сходинка до нашого зближення, до родинного єднання. Діти, тож привітаймо наших дорогих гостей, як це традиційно робили в Україні.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.
Для людей відкрита наша хата біла,
Тільки б жодна кривда, в неї не забігла.
Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,
Щоб жилось по правді, щоб жилось і мирі.
(Діти вручають на рушнику хліб та сіль)
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитись, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Не просто запам'ятати, а розуміти
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Читання акровірша учителем
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустеля,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини!
     А ти вже, друже, відгадай:
Як зветься цей чудовий край?
     Справді, правильно назвали,
А який секрет «спіймали»?
     Діти, що таке акровірш
Розповість нам теє слово,
про що на уроці йтиме мова
2. Бесіда з учнями
-     Діти, як називається країна в якій ми живемо?
-     Як називають людей, які живуть в Україні?
-     Якою мовою ми говоримо?
-     Яке місто є столицею України?
3. Діалог учителя та учениці
Як мислять про державу наші діти?
Ми спробуємо про це поговорити.
Чи розумієш ти, моя дитино,
Що є для нас з тобою Україна,
Що Україна є для мене?
Тo рідна батьківська земля,
Пахучі трави, гай зелений,
І хліба стиглого поля.
Що є для мене Україна?
Світанки чисті над Дніпром
І пурпуровий кущ калини,
Що пломеніє за вікном.
Так, сонечко, ти маєш рацію:
Адже ми українська нація
І нею хочемо лишатися.
Бо незалежна і нескорена
Держав наша суверенна.
4. Асоціативний кущ до слова «Україна».
Метод «Гронування».
-          Які асоціації виникають у вас, діти, коли ви чуєте слово Україна?
Україна – родина, природа, батьки, Батьківщина, рідний край, рідне село, історія, талановиті люди, українські пісні, звичаї та обряди, поля, квіти.
Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна,
Ти – як мати, найрідніша,
Ти – з дитинства найтепліша
Наша отча сторона.
Слово вчителя. Отже, ми з вами живемо в Україні, ми – українці. Україна – це наша Батьківщина. Подивіться на карту України. Яка вона багата. Тут є моря, і гори, і озера, і ліси. Багато міст і сіл. І в одному маленькому селі народилися ми. Ми теж з вами багаті, бо маємо рідних, рідну хату, рідну вулицю, рідне село. Усе це і є наша з вами рідна земля – земля, на якій ми народились.
-          Діти, як називається наша область, район, село? (Херсонська область, Білозерський район, село Східне).
5. Гра «Прислів'я та приказки про Батьківщину»
(Діти об’єднуються у дві команди, яка команда назве більше приказок та прислів'їв)
Всюди добре, а дома наймиліше.
Кожному мила своя сторона.
Де рідний край там і під ялиною рай.
Рідний край – земний рай.
Без Батьківщини немає людини.
Без калини немає України.
За своїм краєм серце болить.
Кожен край має свій звичай.
За рідний край життя віддай.
Додому і кінь жвавіше біжить.
III. Підготовка до повідомлення теми уроку.
Вірші про Батьківщину.
Що таке Батьківщина?
Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата
Під вербою водиця,
В чистім полі криниця,
Серед лугу лелека,
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкий обеліск.
-          Що для вас Батьківщина?
Одна батьківщина і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Батьківщина – це найдорожче, найкраще місце на землі. її ми любимо і шануємо.
Отже, Батьківщина – це наш рідний край, наша Україна. Це земля, на якій народилися ми, наші батьки, бабусі, дідусі, де поховані наші предки. Тому для нас вона є святою.
-          Діти, доберемо спільнокореневе слово до слова Батьківщина. Так. Це слово батьки.
-          Батьківщина починається із дужих батьківських рук, з мудрого батьківського слова. Мама і тато – найдорожчі для нас люди. Все життя вони піклуються про нас, бажають нам добра і щастя, сподіваються, що ми будемо жити гідно серед людей і творити добро.
6. Гра «Мікрофон»
-          Готуючись до сьогоднішнього уроку, кожен з вас написав твір «Найдорожча у світі людина». (3ачитати декілька творів).
7. Мій край, моя історія.
Слово вчителя.
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без устремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
-          Діти, що цікавого дізналися ви від своїх бабусь?
Учениця. Колись у кожній хаті була скриня, де зберігали все най­дорожче, найрідніше їхньому серцю. (Дістає рушник зі скрині). Без руш­ника, як і без пісні неможливі народження, одруження, зустріч гостей. Рушник – оберіг від лиха. (Дістає зі скрині сорочку). Сорочки вишивали чер­во­ними та чорними нитками. Червоний – то радість, а чорний – то печаль.
Учитель.
-          Діти, а на вас теж вишиванки, а хто вам їх вишивав?
У родинах здавна шили та вишивали одяг самі. Саме за якістю одягу судили про господиню.
Учениця(Дістає зі скрині вінок). Вінок – це символ добра і надії. Український вінок символізує молодість і кохання. А мені бабуся розповідала, що дівочий вінок обов'язково мав бути із живих квітів. Усі вони мають цілющі властивості, і такий вінок захистить від хвороб і лихого ока.
Учениця. А мені моя бабуся розповідала, що дівчата в залежності від віку носили різні вінки. Саме кількість квітів і стрічок на вінку залежала від років дівчини.
Учень(Дістає гілочку калини)
-          Чому калина лежить серед скарбів родини? Це рослинний символ України. Вона цілюща, лікує від різних хвороб. Калина – символ вірності, нею прикрашали весільний коровай. Її вишивали на рушниках та сорочках. У кожній хаті завжди висіло чи лежало гроно калини.
IV. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми будемо говорити про свою маленьку батьківщину. Це наше село Східне. Уявимо себе екскурсоводами. До нас приїхали гості. Будемо їм розповідати про наше село так, щоб їм тут дуже сподобалось. А потім про все, що розповідали, складемо розповідь і запишемо її.
V. Фізкультхвилинка
Ми з вами трішки потрудились
І, мабуть, ви уже втомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми проведемо фізкультхвилинку.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
VI. Робота над складанням розповіді про своє село.
1. Перегляд фотовиставки «Екскурс в минуле».
2. Презентація фільму «Моя маленька батьківщина».
3. Поетична хвилинка.
Читання учнями віршів, складання сенкану.
На Україні є села –
Великі і красиві.
Та наймиліш з усіх одне –
Це наше Східне чарівне!



Я народилась у степовому селі,
І навіть назва – з шелесту полів.
Ти – степове кохання, моє село,
Ростиш героїв, вчених, трударів.
Східне! Миле Східне –
Казка ранньої зорі!
Східне! Рідне Східне –
Славне село трударів.
Моє село
Село, в якому я живу – моє!
Його я так люблю!
Там діброви, лани, поля,
Моє село – моя земля.
Мій рідний край і затишна домівка –
Це ніжний рай, дитинства квітка.
Все, що прекрасне в моєму селі,
Не відшукати ні в одному сні.
Радуйся, Східне, – ми твої діти.
Ми будемо жити, любити, радіти.
Та при потребі оберігати
Спокій людини від хати до хати.
4. Мозковий штурм.
-          Що таке текст?
-          З яких частин складається текст? Як пишеться кожна частина тексту?
-          Які бувають тексти?
-          Що таке текст-розповідь?
5. Гра «Мовний сон».
-          Дібрати прикметники до слова село.
Село (яке?) мальовниче, маленьке, гарне, зелене, рідне.
-          Дібрати синоніми до слова село.
(поселення, починок, край, земля).
6. Відповіді на запитання за планом.
План
1.Назва мого села.
2.Місце розташування.
3.Навчальні заклади, соціальні об'єкт^визначні місця.
4.Моя вулиця.
5.Окраса нашого села.
6.Талановиті жителі.
7.Що можна зробити, щоб село стало кращим?
7. Словникова робота.
Мальовниче, маленьке село, вузькі вулиці, гарні ошатні хатки, щирі, чемні, талановиті люди, милі чорнобривці, запашні троянди, красиві айстри, милують око, зелені сади, широкі лани, спортивний стадіон, фельдшерський пункт, дитячий садок, школа, магазини, сільська бібліотека, пошта, будинок культури, могила загиблим воїнам, птахоферма.
8. Усне складання розповіді.
9. Запис розповіді «Моє село».
10. Перевірка написаного.
Зразок учнівського твору.
Я живу в мальовничому селі Східне. Воно розташоване на сході України. Тут народилася я, мої батьки, діди та прадіди. У ньому проходить моє дитинство.
Моє село дуже гарне. У поселенні є школа, дитячий садок, сільська бібліотека, два магазини, будинок культури, пошта, сільська рада, птахоферма. Ще у нашому селі є фельдшерський пункт, де надають допомогу хворим людям. Визначне місце – могила загиблим воїнам, які захищали наше село від ворогів.
Вулиці у нас вузькі, але на них збудовані гарні ошатні хатки. Окрасою є фруктові та декоративні дерева. Милують око милі чорнобривці, запашні троянди, красиві айстри. Навколо села розкинулись широкі пшеничні лани.
Жителі мого краю дуже талановиті. Дівчата красиво співають, а хлопці грають в оркестрі.
Моє село найкраще, найгарніше. Я пам'ятатиму його усе життя.
11. Хвилина мовчання.
Вшанування пам'яті загиблих воїнів, які захищали наше село від німецько-фашистських загарбників.
VII. Підсумок уроку.
Гра «Вільне крісло»
-          Що ви зробите, щоб наше село стало кращим?
-          А що треба робити, щоб бути справжніми грома­дя­на­ми своєї Батьківщини?
Учні дають відповіді.
-          А зараз ми зробимо ось що: на ваших партах є уквітчані сердечка. Тепер ми розмістимо їх на карті Укра­їни, щоб наша Батьківщина була захищена теплом наших сердець, наче дівчина у вінку.
Аутогенне тренування. Діти (всі разом) із закритими очима, пошепки повторюють за учителем.
Цю карту ми повісимо у класі і будемо завжди пам'ятати, що ми громадяни своєї милої України, ми її патріоти, а тому робимо все для того, щоб Вітчизна наша процвітала. Куди б не закинуло нас життя, ми завжди будемо пам'ятати свою маленьку батьківщину.

У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
Тут кожна травинка
І кожна билинка
Вигойдують мрії
На теплих вітрилах.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили луги і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї.
І я припадаю до неї вустами
І серцем вбираю мов спраглий води,
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
У всьому світі, кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І нас вона одна – єдина –
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна!

Виконання пісні «Деревце роду».

(Музика М. Ведмедері. Слова Н. Кир'ян. )









Немає коментарів:

Дописати коментар